Erori in sondajul de opinie
Erori in sondaj

Erori in sondaj

In realizarea unui sondaj de opinie pot fi identificate numeroase erori care influenteaza radical rezultatul cercetarii. Erorile pot fi identificate in urmatoarele etape:

Proiectarea chestionarului (proiectarea chestionarului poate exclude foarte multe erori ce pot aparea in urmatoarele etape)
– Nu exista intrebarea pentru excluderea persoanelor care lucreaza un domenii apropiate cercetarilor de marketing
– Intrebarile sondajului nu au o ordine logica
– Exista multe intrebari de verificare
– Sondajul nu este proiectat pentru a-si atinge toate obiectivele
– Sondajul poate dura prea mult din cauza complexitatii acestuia (numar mare de intrebari, numar mare de raspunsuri)
– Intrebarile au o formulare greu de inteles

Culegerea datelor (deobicei erorile ce intervin la culegerea datelor depind de modul in care operatorul a fost instruit cat si de experienta acestuia)
– Operatorul nu a fost instruit sau nu respecta regulile stabilite in procesul de formare ca operator de interviu.
– Esantionarea gresita a subiectilor
– Operatorul de interviu completeaza o mare parte din chestionare cu propriile raspunsuri
– Persoana sondata se plictiseste sa raspunda la intrebari
– Locul ales pentru realizarea sondajului nu este adecvat
– Modalitatea de sondaj aleasa nu se potriveste cu caracteristicile sondajului
– Operatorul nu completeaza corect fisele de sondaj

Analiza datelor (majoritatea erorilor aparute in aceasta etapa sunt datorate erorilor efectuate la proiectarea chestionarului si culegerea datelor)
– Datele pot fi analizate gresit datorita completarii gresite a chestionarelor
– Personalul care face analiza datelor nu are informatii despre cum s-a desfasurat colectarea de date si ce erori au intervenit.
– Nu exista o metodologie de analiza a datelor referitor la tipologia sondajului abordat

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *