
Erori in sondajul de opinie
In realizarea unui sondaj de opinie pot fi identificate numeroase erori care influenteaza radical rezultatul cercetarii. Erorile pot fi identificate in urmatoarele etape:
Proiectarea chestionarului (proiectarea chestionarului poate exclude foarte multe erori ce pot aparea in urmatoarele etape)
– Nu exista intrebarea pentru excluderea persoanelor care lucreaza un domenii apropiate cercetarilor de marketing
– Intrebarile sondajului nu au o ordine logica
– Exista multe intrebari de verificare
– Sondajul nu este proiectat pentru a-si atinge toate obiectivele
– Sondajul poate dura prea mult din cauza complexitatii acestuia (numar mare de intrebari, numar mare de raspunsuri)
– Intrebarile au o formulare greu de inteles
Culegerea datelor (deobicei erorile ce intervin la culegerea datelor depind de modul in care operatorul a fost instruit cat si de experienta acestuia)
– Operatorul nu a fost instruit sau nu respecta regulile stabilite in procesul de formare ca operator de interviu.
– Esantionarea gresita a subiectilor
– Operatorul de interviu completeaza o mare parte din chestionare cu propriile raspunsuri
– Persoana sondata se plictiseste sa raspunda la intrebari
– Locul ales pentru realizarea sondajului nu este adecvat
– Modalitatea de sondaj aleasa nu se potriveste cu caracteristicile sondajului
– Operatorul nu completeaza corect fisele de sondaj
Analiza datelor (majoritatea erorilor aparute in aceasta etapa sunt datorate erorilor efectuate la proiectarea chestionarului si culegerea datelor)
– Datele pot fi analizate gresit datorita completarii gresite a chestionarelor
– Personalul care face analiza datelor nu are informatii despre cum s-a desfasurat colectarea de date si ce erori au intervenit.
– Nu exista o metodologie de analiza a datelor referitor la tipologia sondajului abordat