Criza economicaPentru ca zilele astea am primit rezultatele financiare pe 2010, m-am gandit ca ar fi util pentru voi sa vin cu cateva sfaturi despre cum am reusit sa aduc pe profit firma pe care o coordonez. Nu pot sa spun ca au fost rezultate extraordinare (aviz celor care deja cauta rezultatele pe Vrajitorul.eu) dar sunt lucruri pe care le-am pus in practica si au functionat bine.

Cu totii stim ca 2010 a fost un an de rezistenta, un singur leu profit ar fi fost satisfacator pentru majoritatea companiilor romanesti care nu au fost distruse de impozitul minim, nedeductibilitatea cheltuielilor cu masina si alte masuri aberante.

Aceste masuri au franat evolutia imm-urilor in loc sa accelereze procesul de relansare economica.

Pentru mine a fost un an cel putin interesant, in 12 luni grele am invatat sa fiu mai cumpatat, sa caut solutii la lucruri care nu pareau posibile si sa obtin rezultate neasteptate pentru o asemenea perioada.

O sa va impartasesc cateva dintre lucrurile pe care le-am considerat utile si care si-au dovedit eficienta:

  • Reducerea costurilor – probabil este cea mai populara solutie anticriza. Oricat de mici sunt costurile poti de foarte multe ori sa negociezi contracte mai bune cu furnizorii sau sa cauti solutii alternative cu un pret mai mic la o calitate similara.
  • Dezvoltarea pe orizontala a gamei de produse/servicii oferite – dupa parerea mea este o solutie care te poate ajuta cand numarul potentialilor clienti a scazut. Cunoscand necesitatile clientilor tai poti sa le oferi servicii complexe, marind incasarile pentru fiecare client in parte.
  • Perseverenta, seriozitate si interactivitate – lucruri pe care eu le-am considerat importante de peste 5 ani de cand imi coordonez firma. Pentru a reusi pe o piata atat de dificila trebuie mereu sa reusesti sa inovezi si sa-ti demonstrezi seriozitatea fata de client. Interactivitatea este si ea foarte importanta in relatia cu clientul! Daca reusesti sa ai o comunicare activa si eficienta cu clientii tai vei reusi sa-i impresionezi placut. Toate aceste trei valori te ajuta sa fii recomandat chiar daca nu lucrezi la pretul minim al pietei pe care actionezi.
  • Utilizarea tuturor resurselor disponibile – fiecare firma,  mare sau mica, are resurse pe care le foloseste frecvent si resurse pe care le-a dobandit si nu le foloseste la capacitatea lor maxima. Aici ma refer baze de date cu clienti, aparatura nefolosita la capacitate maxima sau oportunitati de promovare la costuri reduse.
  • Deciziile trebuie luate rapid  si pe termen scurt – datorita instabilitatii politice, orice plan pe o perioada medie sau lunga este din ce in ce mai greu de dus pana la capat. Am invatat sa iau decizii conjucturale in functie de contextul economic/social al momentului.
  • Networking – un element pe care l-am neglijat pana anul trecut. Experienta pe care am dobandit-o participand la evenimente din domeniu in care actionez mi-a folosit extraordinar. Am cunoscut oameni interesanti, cu viziuni diferite despre modul in care actioneaza pe nisa mea de piata. Cu unii dintre ei am reusit si sa am cateva colaborari interesante!
  • Nu toate firmele mari sunt intangibile – plecand de la cel mai jos nivel posibil am avut de multe ori un complex de inferioritate. Anul trecut am descoperit ca sunt si companii mari care sunt dispuse la propuneri si colaborari chiar daca nu esti recomandat de cineva din conducerea acestora.  Persoanele de decizie din aceste companii sunt oameni la fel ca si restul celor care lucreza in firme mai mici. Acestia isi citesc mailul in fiecare zi, sunt prezenti pe FaceBook/Twitter/Linkedin sau pur si simplu isi cauta firmele cu care lucreaza pe Google.
  • Pregatirea angajatilor/colaboratorilor – un element la fel de important ca si cele de mai jos. Oamenii cu care lucrezi te vor reprezenta mereu in fata clientilor (direct sau indirect). Chiar daca lucrezi cu cei mai buni specialisti acestia trebuie sa respecte valorile firmei si sa aiba o conduita adecvata fata de client.
  • Masurarea si analiza rezultatelor cu atentie – tot anul trecut am invatat ca orice demers trebuie masurat si cuantificat. Cel mai bun exemplu ar fi legat de administrarea publicitatii. Pentru fiecare campanie de publicitate am analizat rezultatele si beneficiile care au fost obtinute in urma acesteia. Aici discutam de cresterea notorietatii, amplitudinea cu care s-a propagat un mesaj sau de valoarea/cantitatea vanzarilor.
  • Fidelizarea clientilor – un client care se intoarce este un client multumit. Din pacate nu toti clientii care sunt multumiti se vor intoarce sa cumpere un nou produs fara sa fie determinati sa faca acest lucru. Pentru a avea clienti fideli mai este necesar si sa fie informati despre ce poti sa le oferi si sa aiba perceptia ca oferta ta ii ofera cele mai atractive beneficii.
  • Aparentele conteaza – asta a fost feomenul pe care l-am inteles ce-l mai greu. Cand mi-am dat seama de acest lucru am scris si articolul Aparente, Marketing si Etica . Atunci am inteles ca oricat de bun ai fi in activitatea pe care o desfasori imaginea trebuie sa reprezinte adevarata calitate. Fara o strategie eficienta de imagine orice afacere poate sa sfarseasca prematur.
  • Procedurile trebuie folosite cu moderatie – Mereu am considerat ca procedurile pot ajuta orice organizatie sa fie mai eficienta. Anul acesta am observat ca uneori timpul nu-ti permite sa faci procedura pentru absolut orice activitate. Am invatat sa fac proceduri pentru orice lucru care este posibil sa se repete de minim 3 ori intr-o perioada de 2 luni. Pentru restul activitatilor ocazionale lucrurile pot functiona si fara sa existe un cadru clar de desfasurare bine stabilit.

Multumesc pe aceasta cale tuturor oamenilor extraordinari cu care am colaborat si care mi-au intins o mana de ajutor de fiecare data cand am avut nevoie!

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *