9 ani de anteprenoriat, ma simt ca in prima zi!

Am facut ce-mi place, fac ce-mi place si vreau sa fiu cel mai bun, asta inseamna pentru mine sa fiu antreprenor.

Nu exista o reteta ca sa devii antreprenor, totul depinde de pasiunea pentru o activitate si frica de a fi exact ca ceilalti.
In momentul in care am inceput nu stiam in ce ma bag. Aveam 18 ani, tocmai terminasem liceul, stiam ca vreau sa urmez studii de marketing.

De ce marketing?
Simteam ca am nevoie de o educatie care sa ma ajute in afacerea pe care doream sa o construiesc. Acum 9 ani nu existau facultati pentru viitorii antreprenori (am dubii ca s-a schimbat ceva). Singura sansa a Romaniei sa evolueze este sa avem din ce in ce mai multi antreprenori.


Unii spun ca marketing-ul este „un fel de bla bla”, altii la fel de putin educati sustin ca este doar o tehnica de vanzari. Cu toate acestea, sunt din ce in ce mai multi cei carora le pasa de client, vor sa-si dezvolta produse mai bune, sa ofere servicii si produse de care clientul sa fie fericit.

321298


Cum am inceput?
Multi tineri din generatia mea care au vrut sa fie liberi, au ales caile internetului. Pentru mine mediul online a reprezentat un mediu de afirmare, unde conteaza mai mult ce ai in cap decat ce ai in buzunar. Astfel am inceput sa lucrez ca freelancer, realizam site-uri de prezentare, aplicatii web simple si vindeam spatii publicitare pe primul meu site.

Mai am si acum pozele A4 facute la un laborator foto cu site-urile create de mine. Laptopurile erau prea scumpe la vremea respectiva, sediul era acasa si nu aveam cum sa chem clienti, astfel incat trebuia sa gasesc o solutie practica pentru a prezenta potentialilor clienti portofoliul.

Lucrurile au evoluat, am deschis un magazin online de telefoane si accesorii gsm, am inceput sa vand si altora magazine online create de mine.
Am preferat mereu sa lucrez cu prieteni, nu stiu de ce dar cu certitudine a fost cea mai inteleapta decizie din ultimii 10 ani.

Intai a fost Dragos cu care am inceput sa colaborez, apoi am hotarat sa lucram amandoi sub numele Webecom. Cu el petreceam ore in sir prin cafenele, cu laptopurile in fata, pana am avut primul nostru punct de lucru. Cristi a fost langa mine chiar de la inceput, chiar de cand am ales numele viitoarei firme la Registrul Comertului. S-a implicat activ ceva mai tarziu in activitatea firmei, dupa ce renuntasem sa cred ca va exista vreodata o colaborare de afaceri intre noi, avand in vedere spiritul lui critic.

Momente de cumpana?
Daca stiam in ce ma bag, n-as fi ajuns unde sunt acum. Nu stiam cat de complicat este sa ai chiar si cea mai mica afacere din Romania, cate reguli trebuie sa respecti si cati bani trebuie sa cheltuiesti ca sa faci profit. In primii ani tot ce castigam cheltuiam inapoi in firma, am continuat sa fac asta cat am putut de mult, ca sa avem tot ce ne este necesar.

Pentru mine sentimentul de competitie este mult mai important decat rezultatele financiare, totusi trebuie si ele sa existe ca sa ne dezvoltam.

M-am lovit de foarte multe batai de cap, acestea au compensat cu clientii multumiti si cei care ne felicitau neconditionat pentru munca noastra. De la unul din primii clienti am invatat ce inseamna un contract. Venisem cu factura pentru un magazin online iar el mi-a explicat printr-o zicala ca este obligatoriu sa avem contract – „Omul se acopera in viata de hartii si dupa ce moare de pamant” spunea Doru.

Cand am inceput sa fim mai vizibili m-am trezit cu Zapp (Telemobil) ca vrea sa ne dea in judecata pentru numele unui domeniu, imi cereau daune de 10000 Euro, eu aveam 500 de Euro toti banii firmei. Dupa ce am avut o conciliere directa, am hotarat sa schimb domeniul, avocatul meu nici nu putea sa ma reprezinte oficial pentru ca se afla in concediu postnatal, alesesem chiar un avocat slab pregatit. Am  mers mai departe si am avut ocazia sa cunosc si avocati exceptionali.

In 2010 criza economica s-a simtit si in activitatea noastra. Veniturile din publicitate nu se mai achitau, consumatorii nu mai cumparau nimic asadar nici oamenii de afaceri nu mai deschideau magazine online.

Impreuna cu Dragos aveam de facut o alegere. Aveam posibilitatea sa contractam clienti din strainatate sau sa devenim atat de buni in Romania incat daca se va mai vine un singur magazin online noi sa fim cei care il realizeaza, pracic sa fim cei care ar putea stinge lumina intr-o economie zguduita din temelii. Dragos a sustinut sa alegem drumul cel mai greu, pentru ca putem! In 2-3 luni am imbunatatit major software-ul WEBESHOP, am schimbat site-ul firmei si am gandit strategii pe termen scurt si mediu.

Criza economica ne-a fost de mare ajutor ca sa crestem, WEBECOM arata acum datorita deciziilor luate in 2010. Ne-am dorit sa fim acea companie care ofera solutii eCommerce durabile si de calitate adresate celor care au afaceri mici, implicit si bugete reduse. Dupa ce lucrurile au inceput sa se aseze pe un fagas normal am inceput sa ne crestem cota de piata rapid si sa experimentam posibilitatea de a oferi noi servicii conexe cu produsele pe care le furnizam.

Despre oameni:
Am experimentat mult, am incercat sa-mi fac ceea ce-mi place in afaceri. Am fost chiar si curier, agent imobiliar sau designer in anumite momente. E frumos sa inveti sa faci lucruri noi si te poate ajuta sa colaborezi mai usor cu specialistii din domeniile in care ai experimentat.
In afaceri vad mai multe categorii de oameni. In primul rand sunt oamenii care te-au ajutat sa inveti, sa evoluezi sau sa depasesti anumite situatii, acestia imi sunt cei mai dragi si ii voi respecta toata viata. Apoi sunt cei care te platesc pentru munca ta, unii iti devin loiali, ceilalti pot sa fie doar persoane care au nevoie de ceva ce poti tu sa le oferi.

La capatul opus sunt „colegii de breasla”, adica concurentii & unii specialisti, acestia n-au fost niciodata incantati de existenta noastra. La inceput nu ne acordau atentie, apoi au inceput sa ne critice iar mai nou au grija sa ne nege prezenta in piata. O parte din presa procedeaza la fel, este si normal cand interesele economice primeaza ideii de piata libera si concurenta. Oricum, scopul nostru este sa facem lucrurile sa se intample in ecommerce-ul romanesc, nu sa fim cei cu cele mai multe aparitii in presa.

Oamenii sunt foarte importanti, atat in viata cat si in afaceri. Gasiti-va furnizori, clienti si parteneri de incredere, doar cu ei o sa puteti muta muntii din loc.

In antreprenoriat oricine poate reusi daca are suficienta determinare si nu se pierde pe acest drum sofisticat si imprevizibil.

 

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.